PHD before 30??

 Assalammualaikum,


Selamat Hari Raya ke - 6 semua,


so macam biasa, every hari raya we will always going to visiting all of our relatives kan? It was fun. When it comes about Hari Raya , meeting people especially our relatives is the thing I am always looking up to. I love my relatives so much. Serious aku suka sangat kalau dapat jumpa semua sedara mara belah ayah ke belah mama ke, jauh ke dekat ke , rapat ke tak rapat ke. because for me hmmm entah la dia macam seronok macam bila dapat jumpa orang yang ada related dengan kita. I got to learn new things, dapat erat kan silaturahim, got good advices, and banyak lagi. Tapi so far raya ni tak sempat lagi visit belah ayah. Ahad ni gerak penang dah. ohhh I prefer relatives more than friends. Hahahah sorry do. probably because I am family oriented kinda person. I prior my family first.

Eh korang tak rasa macam lari ke title dengan first paragraph ni? tak ada la. The story or the idea datang waktu beraya la. So after got back from Kampung. raya ketiga i guess isnin lepas. We went to Rumah Tok Ali and Nenek Induk dekat putrajaya. They are like our 2nd atuk and nenek after biological one la. basically Nenek Induk ni adik atuk (ayah mama). We are so close sebab dulu mama selalu tolong anak-anak atuk ali. Atuk Ali and Nenek Induk also have 6 kids just like us 6 siblings. Hence, mama dengan ayah macam boleh relate with their hustle. They helped us a lot to. They teached us a lot as well. We learned so much from them. Then waktu raya tu, uncle fahmi ada dekat rumah memang dah tertulis la kot untuk jumpa uncle fahmi raya tahun ni. sebab before2 this ada abby je which is the last child yang tak kahwin lagi. yang lain selalunya raya belah satu lagi. Up until now I still never got a chance to meet with the cucus hahahaha. 

Uncle Fahmi sat down with us and talked..... Uncle Fahmi is an engineer and guess what ???? He is now a CEO for this one company. He adviced me to continue studies until PHD before I decided to start working for good. Aku ada la consider jugak sebelum ni. waktu buat research untuk IPITEX hari tu. Ada this one lecturer yang tengah buat PHD dekat lab analysis tu she convinced to persue study sampai PHD after finish degree. I love to. I love doing R&D and Master and PHD is basically doing R&D on my own. I love lab, I love experiment. Love it so much. Uncle fahmi cakap kalau sambung nanti habis degree probably umur aku waktu 29 tahun. Tapi aku agak terkilan la sebab sampai bila aku nak belajar? bila aku nak start berbakti (hah kau) dekat mama ayah, and then nak sambung belajar bukan murah. it cost a lot. Aku risau la sampai bila nak jadi beban dekat mama ayah. 

Ayah makin lama makin tua. Aku nak jugak tengok diaorng duduk rumah goyang kaki, beribadah, pergi surau setiap waktu macam ayah orang lain kalau pencen. Then lepas balik dari putrajaya tu (lepas dapat idea dari uncle fahmi semua tu) petang tu mama dengan ayah ajak makan mamak. so aku ikut je la sebab nak beli barang dekat Watson. dekat Alam Impian dah ada watson nyahhhh. hahahahah flex sikit.


Then terjumpa pak ngah dengan afiq dekat mamak. I told pak ngah about the idea of me and his daugther (arisya) sebab arisya sama course dengan aku. and basically path kitaorg sama. Pak ngah told me about his concern which is MONEY. padahal dia banyak je duit. So he gave me his speech about why he thinks straight continue studies until PHD is not a good idea. bla bla bla. but actly benda tu focus dekat satu problem je. MONEY. dia risau kot tak mampu nak tanggung arisya sampai PHD. waktu tu ayah dengan mama pun dengar je pendapat pak ngah. dengar je la

Then, in the car. I am asking again my parents. Betul ke kalau aku niat nak sambung sampai PHD ni. Ayah cakap "tak payah ikut orang. kalau ica rasa ica boleh bawak teruskan, kalau arisya ke siapa ke tak ikut idea tu tapi ica rasa idea tu betul TERUSKAN" I almost teared up tau. Sebab kitaorg bukan keluarga senang yang kalau nak sambung belajar bila-bila boleh tapi the fact that ayah mama tak pernah ungkit pasal duit everytime aku nak sambung belajar really make me sad. Ya Allah type ni pun buat aku nak nangis. Srs niat aku belajar semua ni bukan untuk aku. semua untuk diaorng that is why aku tak kisah tak ada boyfriend ke kawan ke. as long as aku dapat teruskan vision aku untuk bagi mama dengan ayah hidup tenang tanpa fikir pasal masalah kewangan. Impian aku nak tengok diaorang rajin beribadah tanpa  fikir masalah dunia. biar aku je yang fikir masalah dunia untuk diaorng. (okey baru lepas kunci pintu bilik sebab takut org masuk time aku nangis type benda ni) Aku nak mama ayah seronok rasa tenang tanpa paksaan bila beribadah. Sebernanya aku nak sara atuk mak sekali but i don't think I will get the chance. 


Sekarang menyesal sikit la tak belajar betul-betul for these past semester, kalau tak mesti dapat skip master terus PHD. tapi tak apa la. dah takdir kan. maybe rezeki aku dekat tempat lain. Tapi tu la. boleh ke aku sambung sampai PHD ni? for now aku fikir dulu cari tempat intern August ni. harap dapat la petronas amin amin amin. Doa doa kan la ya. Okey la apa-apa nanti aku update lagi. boiiii



Love, PHD nyah

farisha

Comments

Popular Posts